Verhaal

 

De coolste picknick ooit

Thema 4 : Wonderbare brooddeling

Mc 6, 30 - 44

 

Marcus vertelt …

 

De leerlingen die door Jezus op weg waren

gestuurd, kwamen terug. Ze vertelden Jezus

wat ze allemaal gedaan hadden en wat ze de

mensen geleerd hadden over God. Jezus zei

tegen hen: “Kom, we gaan naar een stille

plek om wat uit te rusten.” Want er kwamen

steeds zo veel mensen dat Jezus en de

leerlingen niet eens konden eten.

Jezus en de leerlingen gingen met de boot

naar een stille plek. Maar veel mensen zagen hen wegvaren en begrepen waar ze heen gingen. Van overal liepen de mensen naar die plek toe. Ze waren er nog eerder dan Jezus en de leerlingen.

Toen Jezus uit de boot stapte, zag hij al die mensen staan. Hij kreeg medelijden met hen, want hij dacht: “Het lijken wel schapen zonder herder”. Daarom begon hij hen uitleg te geven over God.

Toen het avond werd, zeiden de leerlingen tegen Jezus: “U moet al die mensen wegsturen, want het is al laat, en hier is geen eten te krijgen. Ze kunnen beter eten gaan kopen in de dorpen en bij de boeren in de buurt.”

Maar Jezus zei tegen hen: “Nee, geven jullie hen maar te eten.” De leerlingen zeiden: “Meent u dat echt? Hoe komen we aan het geld om voor al die mensen eten te kopen?” Jezus zei: “Kijk eerst eens hoeveel eten we bij ons hebben.” De leerlingen gingen kijken en zeiden: “We hebben vijf broden en twee vissen.” Jezus zei tegen de leerlingen: “Alle mensen moeten in groepen op het gras gaan zitten.” De mensen gingen zitten in groepen van vijftig en honderd personen.

Toen nam Jezus het brood en de vissen. Hij keek omhoog naar de hemel en dankte God voor het voedsel. Daarna brak hij het brood in stukken en verdeelde de vissen. Hij gaf het aan de leerlingen en zij deelden het uit aan de mensen.

 

Alle mensen konden eten zo veel als ze wilden. De leerlingen haalden het eten op dat overgebleven was. Het waren twaalf manden vol brood en vis. Er hadden wel vijfduizend mensen van het brood gegeten!

 

Een woordje uitleg

 

Jezus heeft het heel druk. Maar hij weet hoe belangrijk het is om regelmatig rust te zoeken. Zij gaan naar een stille eenzame plek om alleen te zijn. Het is een uitstekende gelegenheid om eens tot rust te komen met mekaar, om eens alleen met God te zijn, om te bidden.

Maar de mensen hebben Jezus nodig, ze willen horen wat hij te vertellen heeft. Ze luisteren en luisteren … Het wordt laat en iedereen krijgt honger. Jezus nodigt ons uit om anders met brood om te gaan dan wij gewoon zijn. Wij reageren vaak als de apostelen: we zeggen wel eens dat ieder zelf z’n eigen plan maar moet trekken om uit zijn miserie te geraken of om z‘n problemen op te lossen. Daar kunnen wij toch niet voor zorgen!

Het antwoord van Jezus is duidelijk: wat heb je zelf in huis? Hoeveel broden heb je zelf? Deel daarvan! Als iedereen deelt van wat hij heeft, zal iedereen voldoende hebben en er zal nog een heleboel over zijn. Maar als iedereen denkt: „alles voor mij en niks voor een ander“, dan zal er altijd tekort zijn! Uit de Bijbel weten we dat Jezus ook zichzelf uitdeelt als levend ‚brood‘ voor al wie in Hem gelooft. Het meest voedzame brood is Jezus zelf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel je initiatieven met anderen op ons VORMELINGENFORUM

Herselt Hulshout Westerlo